Азид төвтэй 100 хүрэхгүй компани Орост үйл ажиллагаагаа түр зогсоосон, багасгасан гэсэн мэдээлэл байна.
Яг жилийн өмнө буюу 2022 оны 2-р сарын 24-нд Орос, Украйны дайн эхлэснээс хэдэн долоо хоногийн дараа дэлхийн зүүн, барууны хуваагдал илчлэгдэж, Хойд Америк, Европын пүүсүүд Оростой харилцаагаа таслахаар яарч байх үед Азийн компаниуд Москваг “тусгаарлаж, шийтгэх кампанит ажил”-аас хойш суусаар байна. Макдоналдс, Кока-Кола, Старбакс, Apple, Nike зэрэг 1100 гаруй компани Оросоос гарах, эсвэл тус улсад үйл ажиллагаагаа зогсооно гэж мэдэгдсэнээс 100 хүрэхгүй нь Азид төвтэй. Йелийн Удирдлагын Сургуулийн Гүйцэтгэх Удирдлагын Хүрээлэнгийн (CELI) мэдээлэлд “Хятад, Энэтхэг, Өмнөд Солонгос зэрэг томоохон эдийн засагтай орнуудын цөөхөн хэдхэн пүүс харилцаагаа тасалж, Орост хоригт өртөх эрсдэл багассан Азийн компаниудын талаас илүү хувийг Япон дангаараа бүрдүүлдэг.” гэжээ. Мөн “Шинжээчдийн үзэж буйгаар бизнесийн ертөнц дэх зүүн, барууны хуваагдал нь тэдний бүс нутагт мөргөлдөөний хамаарлын талаарх янз бүрийн ойлголтыг харуулж байна. Орос улс Ази болон Азиас олон талаараа илүү хол байдаг. Ази тивд ОХУ-ын тухай яригдаж байгаа бол энэ нь хүйтэн дайны гүн гүнзгий асуудал, нийгмийн хамтын дурсамж гэхээсээ илүүтэй эрчим хүч, худалдааны асуудал юм” гэж Сингапурт төвтэй брендийн зөвлөх, Азийн брэндийн стратегийн зохиогч Мартин Ролл ярьжээ.
Тиймээс Украины дайн нийтээрээ Ази тивээс илүү хол байна. Ази, азичууд үүнийг харахгүй байна, тоохгүй байна гэсэн үг биш, дайн дөнгөж эхлэж байгаа гэдэг утгаараа хол байна. Дэлхий дээр олон мөргөлдөөн байдаг бөгөөд урьд өмнө хэзээ ч байгаагүй их хэмжээний мөргөлдөөн болсон ч Украины дайн тэдний нэг юм. Корпорацуудын хариу үйлдэл нь тэдний байрладаг засгийн газруудын байр суурийг ихээхэн тусгаж өгсөн. АНУ-ын ойрын холбоотон, ОХУ-тай газар нутгийн маргаантай байгаа Япон улс бүс нутагтаа Москвагийн эсрэг хамгийн хатуу байр суурь баримталж, Оросын албан тушаалтнууд болон байгууллагуудын эсрэг олон удаагийн хориг арга хэмжээ авсан. Тоёота, Sony, Nissan, Nintendo зэрэг дэлхийд алдартай брэндүүд Оросоос гарсан эсвэл үйл ажиллагаагаа багасгасан Японы 50 фирмийн тоонд багтдаг. Оросыг буруушааж, хориг арга хэмжээ авахаас татгалзаж, Оросын эрчим хүчний импортыг нэмэгдүүлэхээс татгалзсан Хятад, Энэтхэгт Энэтхэгийн автомашин үйлдвэрлэгч Bajaj Auto, Хятадын технологийн аварга Алибаба, Диди зэрэг томоохон брэндүүд бизнесээ хэвийн үргэлжлүүлсээр байна.
CELI-ийн мэдээлснээр Хятад, Энэтхэгийн 12 компани, тэр дундаа Bank of China, Tata Steel зэрэг компани харилцаагаа багасгасан байна. Малайзын Куала Лумпур дахь брэндийг бий болгох чиглэлээр ажилладаг Fusionbrand компанийн үүсгэн байгуулагч, гүйцэтгэх захирал Маркус Осборн хэлэхдээ “тус бүс нутаг мөргөлдөөнд хоёрдмол байр суурьтай байгаа нь хилийн чанад дахь мөргөлдөөнд оролцох дургүй байдгийг илэрхийлж байна” гэв.
Делигийн их сургуулийн худалдааны профессор Сумати Варма, Ражеев Упадхаяа нар тус бүс нутаг нь Украины нөхцөл байдлаас илүү тахлын дараах эдийн засгийг сэргээх, амьжиргааны өртөгт үзүүлэх дарамт шахалтад илүү анхаарал хандуулсан гэж мэдэгдэв.
Эх сурвалж: Thomas Peter/Reuters
Сэтгэгдэл (7)